Dacă ne folosim de jurnalul psihologic (am scris într-un articol trecut despre el), ne este mult mai ușor să descoperim tipare emoționale pe care mai apoi putem să lucrăm și să ne îmbunătățim rezultatele. Până nu descoperim ce anume ne ține pe loc, sau ce ne trage înapoi, e greu să facem un salt considerabil.

Am testat acest lucru pe pielea mea de atâtea ori, încât nu mi-aș putea imagina cum altfel aș fi avut rezultate acum, dacă nu descătușam toate lanțurile mentale cu care eram legat și care-mi influențau toate deciziile. Pe măsură ce lucrez, descopăr altele și altele, din ce în ce mai subtile, mai greu de observat dar și mai greu de rezolvat. Dezvoltarea noastră ca persoană e un proces continuu, indiferent de scopul și motivația din spate.

Care sunt cele mai comune tipare emoționale?

1. Autocritica

Acest tipar apare deseori în momentele de frustrare maximă. Ca de exemplu atunci când ratăm o tranzacție deși am făcut analiza iar prețul merge exact în direcția anticipată, iar noi am rămas pe dinafară. Sau când suntem scoși din tranzacție prin executarea ordinului de stop loss, după care prețul continuă în direcția anticipată. Am fi putut avea profit, exact cum am anticipat, doar că noi nu mai suntem în piață. Un alt scenariu e atunci când la finalul unei zile sau a unei săptămâni, avem o tranzacție prin care pierdem tot ce am făcut în ziua sau săptămâna respectivă, ajungem iarăși pe zero, de unde am plecat și tot efortul nostru a fost șters precum o urmă în nisipul fin de pe plajă care e acoperită de valurile marii. Am putea continua la nesfârșit cu astfel de scenarii care provoacă frustrare și deznădejde. 

Această frustrare se transformă foarte rapid în furie, care din păcate se întoarce împotriva noastră ca un bumerang. Fără să ne dăm seama, ne putem surprinde spunând: “se întâmplă din nou! Sunt atâția oameni care fac o mulțime de bani, numai eu nu reușesc. Nu sunt bun de nimic.” În punctul acela frustrarea nu mai are legătură cu un anumit eveniment din piață sau cu o tranzacție, ci e direcționată către noi, ca un atac la persoană. Aici e momentul în care trebuie să faci o separare clară între ceea ce se întâmplă în piață și cine ești tu cu adevărat. 

Cum ar fi pentru tine, să auzi mereu de la cel mai bun prieten al tău: “Tu nu vezi că pierzi o grămadă de bani, nu ești bun de nimic. Sunt atâția oameni care au rezultate bune, fac o mulțime de bani, iar tu pierzi mereu.” Ce repercursiuni ar avea asupra ta, toate aceste afirmații? Cum s-ar transforma relația voastră? Dar tu i-ai spune asemenea lucruri? Dacă nu ai face-o, atunci totuși de ce o faci cu tine?

Încetează să mai gândești negativ despre tine și transformă-ți frustrările în gânduri constructive din care poți să înveți și să te ajute pe termen lung să evoluezi. În felul acesta eviți să aduni frustrări peste frustrări care se transformă în furie și care mai apoi te împinge să iei decizii stupide, pe care nu le-ai fi luat sub nici o formă dacă starea ta mentală era una pozitivă.

2. Impulsivitatea

Datorită agitației, plictiselii, dorinței de a recupera pierderi, sau din prea multă încredere, ajungem să facem overtrading sau să deschidem poziții mult prea mari. Acestea se transformă în rezultate oscilante, câștigurile devin mai mari dar și pierderile vor fi supradimensionate. Toate acestea nu fac altceva decât să ne descurajeze în a mai tranzacționa și să ne scadă stima de sine. 

Ca metodă de precauție, mulți traderi își țin obiectivele și regulile de tranzacționare în fața ochilor, tocmai pentru a nu cădea pradă impulsivității. Unul din clienții cu care am lucrat, în ședințe de coaching, avea un checklist pe care-l consulta înainte de fiecare tranzacție, ceea ce-l împiedica să mai acționeze în grabă. Poți singur să descoperi ce anume te face să fi impulsiv și să-ți găsești strategiile de a acționa astfel încât să eviți deciziile luate pe bazate pe emoții de moment. Uneori ești influențat de câștigurile consecutive, ești super încrezător în abilitățile tale și simți nevoia de a mări miza. Acela e un bun moment să pui frână, înainte să acționezi impulsiv. 

3. Frica

În special după pierderi, dar și uneori după ce am făcut bani apare frica de a nu pierde bani. Acela e momentul în care deși avem semnale bune, nu acționăm sau dacă totuși o facem, nu tranzacționăm cu o sumă adecvată contului nostru, iar asta se transformă într-o oportunitate pierdută. De cele mai multe ori acest lucru se întâmplă atunci când avem tendința să facem o catastrofă din pierderi care sunt defapt normale. 

Grija, tensiunea psihică și sentimentele de nervozitate sunt indicii foarte bune pe care le poți menționa în jurnalul psihologic. O dată ce ți-ai recunoscut tiparele de frică, poți să respiri adânc de câteva ori, să te calmezi, și să îți concentrezi atenția pentru a evalua oportunitatea, ținând cont de regulile de tranzacționare.

O bună modalitate de a scăpa de frica copleșitoare cauzată de pierderi mai mari, este să acționezi. Câteva tranzacții cu bani mai puțini atunci când ai semnale bune îți vor aduce încrederea înapoi. Iar în felul acesta te întorci gradual la pozițiile normale cu care tranzacționai înainte, crescând mizele în mod constant.

Am scris pe larg despre cele 4 mari frici în tranzacționare, într-un alt articol.

Odată ce ți-ai descoperit tiparele, e mai ușor să îți stabileșți obiective specifice atât zilnice cât și săptămânale. Scopul principal este să îți schimbi tiparele, controlând ce gândești și cum te simți, mai de grabă decât să te controleze ele pe tine. E foarte dificil să îți imaginezi cum să schimbi aceste tipare dacă nu ești conștient de ele, în primul rând, iar evidența lor e un prim pas de a le descoperii.

Dacă ar fi să te gândești acum la un tipar care te ține departe de rezultatele pe care ți le dorești, care crezi că ar fi acela? 

Până data viitoare, te las cu această întrebare 🙂

Cu drag,
Răzvan.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *