Eroarea jucătorului, cunoscută ca și eroarea maturității șanselor, este o convingere greșită că, dacă se întâmplă ceva mai frecvent decât în mod obișnuit, se va întâmpla mai rar în viitor. În situațiile în care rezultatul este aleatoriu, această convingere e una falsă.

Apare în multe situații dar cea mai comună e în rândul jocurilor de noroc, unde mulți oameni ajung să piardă sume considerabile de bani, fiind mânați de această convingere falsă, că „acum trebuie să se schimbe rezultatul„.

Oamenii se gândesc la o serie de evenimente în care rezultatele anterioare afectează cumva rezultatul următor, deși probabilistic șansele rămân egale mereu.

Un bun exemplu de a testa această eroare e să dăm cu banul. 

Știm de la bun început că șansele să apară stemă sunt 50%, iar ban 50%.  Asta înseamnă teoretic ca la 10 aruncări ar trebui să avem de 5 ori stemă, de 5 ori ban, deoarece am stabilit mai sus că șansele sunt egale. – aici e prima greșeală.

Dacă aruncăm moneda de 5 ori și de fiecare dată a ieșit stemă, a 6-a aruncare ce va fi?

Știm că teoretic ar trebui să iasă de 5 ori stemă de 5 ori ban, iar stema tocmai a ieșit de 5 ori deja.

Dacă ai spus ban – a doua greșeală.

Dacă avem stemă de 5 ori, nu schimbă cu nimic probabilitatea de 50% pentru următoarea aruncare, pentru ca următoarea aruncare e complet independentă de cele anterioare.

Eroarea jucătorului apare atunci când luăm decizii bazate pe rezultatele anterioare, deși rezultatul actual nu e influențat de ceea ce s-a întâmplat în trecut. În cazul nostru, moneda nu are memorie. Ea nu va știi că a căzut de 5 ori la rând cu stema în sus, la a 6-a aruncare șansele să cadă stemă sau ban sunt egale, la fel cum au fost încă de la prima aruncare. 

Se întâmplă frecvent la ruleta, atunci când o anumită culoare apare de mai multe ori, jucătorii au tendința să parieze pe celalaltă culoare pentru că “trebuie” să se schimbe culoarea, deși șansele sunt mereu aceleași de 42% -> 16/38 (la ruletele cu doi de zero). 

Cel mai faimos exemplu de acest fel a avut loc în Le Grande Casino din Monte Carlo pe data de 18 August 1913 (de aici și numele de eroarea Monte Carlo), atunci când la ruletă, culoarea neagră a apărut de 29 de ori consecutiv. O probabilitate de 1 la 136,823,184 (0,000000007%).

În acea noapte proprietarii casino-ului au devenit mai bogați cu 10 milioane de franci iar foarte mulți jucători au plecat acasă cu buzunarele goale. De ce sa întâmplat asta? Oamenii au uitat că ruleta nu are memorie, iar șansele să apară negru ramân egale la fiecare aruncare, nu scad deloc chiar dacă 28 de ture apăruse tot negru. 

Cum se aplică această eroare în trading? 

Dacă ai avut 5 tranzacții consecutive în care ai pierdut bani, poate te gândești că șirul tranzacțiilor pierzătoare se termină în curând, iar asta te face să mărești miza. Realitatea e că doar ți-ai crescut riscul pe o tranzacție care are aceeași probabilitate de câștig ca și celelalte la care ai tocmai ai pierdut bani. Piața nu știe dacă ultimele tale tranzacții au fost pierzătoare sau câștigătoare. 

Soluția e simplă trebuie doar să practici conștientizarea șanselor.  Dacă ai avut un șir de pierderi asta nu înseamnă că următoarea va fi câștigătoare, la fel dacă ai avut un șir de tranzacții câștigătoare nu înseamnă ca trebuie să te oprești, tocmai că urmeză una pierzătoare. Tratează fiecare tranzacție independent de cele anterioare.

Același principiu de mai sus se aplică și jucătorilor la pariuri. 

Unde se mai aplică? 

Atunci când joci la loto aceleași numere, săptămână de săptămână. Am cunoscut oameni, care au jucat o viață aceleași numere la loto și nu au câștigat nimic. 

Atunci când investești într-o acțiune pentru că prețul acesteia a scăzut, sau când o vinzi pentru că prețul acesteia a crescut prea mult, fără să faci alte analize care să îți confirme aceste decizii.

Atunci când cumperi Bitcoin la 20.000$ pentru că alții au făcut deja mulți bani investind în criptomonede, iar tu ai rămas pe dinafară.

Unde nu se aplică acest principiu? 

În jocurile de cărți, de la poker la blackjack, unde cărțile deja jucate, nu mai pot apărea a 2-a oară. Șansele să tragi un As dintr-un pachet complet de cărți complet sunt de 4/52 (7,6%). Șansele să tragi un al 2-lea As scad la 3/51 (5,8%). Acesta e un exemplu bun de evenimente dependente de rezultatele anterioare. 

Eroarea jucătorului se aplică doar evenimentelor independente de rezultatele anterioare.

Aș fi curios unde te-ai întâlnit cu această eroare, ce alegeri ai făcut bazându-te pe rezultatele anterioare.

Cu drag,
Răzvan.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *